درباره عینکهای آفتابی وانواع آن بیشتر بدانیم
 
درباره وبلاگ


مجموعه ای از جدیدترین اخبار فناوری ، علمی ، پزشکی ، موفقیت و .... در سایتهای مختلف را میتوانید در این وبلاگ مطالعه کنید.
موضوعات
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 1
بازدید کل : 1
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



مطالب گوناگون و عمومی
عمومی-مطالب گوناگون-متفرقه-دانلود نرم افزار-موفقیت-پزشکی-علمی-مد-




 



    دقت در انتخاب عینک آفتابی

    امروزه عینکهای آفتابی بویژه در میان جوانان رواج زیادی یافته است متاسفانه در اغلب موارد از این عینک ها به عنوان وسیله تزئینی استفاده می شودو به همین خاطر در انتخاب نوع آن دقت کافی نمی شود همچنین عده ای عینک آفتابی را وسیله ای غیر ضروری می دانند ولی عینک های آفتابی دارای فوایدی نیز می باشند البته اگر درست انتخاب شوند ودر محیطهایی که نور شدت زیادی دارد عینک های آفتابی به چند روش امکان دید را بهتر خواهند کرد.

 

 


    در روزهایی که نور خورشید شدت زیادی دارد گیرنده های نوری شبکیه تحریک می شوند و حساسیت کنتراست آنها کاهش می یابد عینک های آفتابی زرد-نارنجی رنگهای بنفش ، آبی وسبز را جذب میکنند و این رنگها به صورت رنگ خاکستری با شدتهای مختلف دیده می شوند در مقابل رنگهای سبز ، زرد،نارنجی و قرمز با این عینکها بهتر دیده می شوند و کنتراست رنگ افزایش می یابد البته با این عینکها ، رنگ ها ممکن است مقداری غیر عادی بنظر برسند بیمارانی که کنتراست رنگ آنها کاهش یافته است مانند مبتلایان به آب مروارید از این عینک ها سود می‌برند و یکی دیگر از فواید تقریبا تمام عینکهای آفتابی تیره این است که بیشتر آنها اشعه ماوراء بنفش را جذب می‌کنند .



    مضرات عینکهای آفتابی :

 

 

این احتمال وجود دارد که عینکهای آفتابی بخصوص آبی روشن موجب صدمه به چشم شوند .

    دلیلی که برای این امر وجود دارد این است که مردمک در پشت این عینکها گشاد می شود و اگر عینک قادر به جذب مقادیر کافی از اشعه ماوراء بنفش نباشد مقدار بیشتری از این اشعه وارد چشم می شود وبه آن صدمه می زند در صورتی که عینکهای آفتابی مرغوب این اشکال را نخواهند داشت و این عینک ها بیشتر نور ورودی را جذب می‌کنند .

 

 

 

 

 



    انتخاب عینک آفتابی:

    · فریم های نایلون یا کامپوزیت دوام بیشتری دارند .

    · فریمهای سیمی انعطاف پذیرترند و امکان تغییر شکل مناسب آنها وجود دارد .

    · عدسیهای شیشه ای از نظر خواص فیزیک نور بهتر هستند و دیرتر خش پیدا می‌کنند و عدسی‌های پلاستیکی دیرتر می شکنند .

 

 

 

 

 

 

 

 


    رنگ عینک آفتابی :

    · رنگهای کهربایی یا زرد برای فعالیت در محیطهای شفاف یا مه آلود مفید هستند این عینکها در ورزشهایی که نیاز به سرعت بالا دارند مانند اسکی مفید هستند زیرا با جذب نور آبی که تمرکز را بیشتر می کند کنتراست را افزایش می دهند .




    · عینک‌های دودی یا خاکستری بهترین انتخاب برای رانندگی و مصرف عمومی هستند .
    با این عینک‌ها درک عمق تا حدودی مشکل می‌شود . اما کنتراست بسیار خوب می‌باشد.



    · عینکهای آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی مناسب نیستند زیرا کنتراست رنگ را کاملا از بین می برند . تنها کاربرد این عینکها تبعیت از مد می باشد .



    · رنگ قهوه ای مانند عینکهای خاکستری یا دودی درک درستی از رنگ ارائه نمی دهند .

    20 درصد عینک هاى آفتابى در بازار غیر استاندارد است
    نایب رئیس اتحادیه سازندگان وفروشندگان عینک تهران ، با اعلام اینکه 20 درصد عینکهاى آفتابى موجود در بازار غیر استاندارد است و اشعه از آنها عبور مىکند ، از مردم خواست عینک هاى آفتابى را از واحدهاى عینک فروشى داراى پروانه کسب خریدارى کنند.

    "حمید ثابت قدم" در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، مرکز استان تهران اظهار داشت: بسیارى از عینک هاى آفتابى که در سطح شهر از سوى واحدهاى بدون پروانه ، بوتیک فروشان و دستفروشان عرضه مىشود به دلیل ضد اشعه نبودن ، به چشم ها آسیب مى رساند.

 

 

 

 

 



    جايگاه لنزهاى چشمى در درمان و زيبايى

    استفاده از لنزهاى تماسى چشمى با جنبه درمانى و يا زيبايى در سال هاى اخير رشد چشمگيرى داشته است. اين كه لنزهاى استاندارد را از كجا بايد تهيه كرد و چه نكاتى در استفاده از آنها بايد رعايت شود، از سؤالات هميشه مطرح، براى مصرف كنندگان است. خانم دكتر رحيمى عضو هيأت علمى كنگره سراسرى چشم پزشكى ايران در اين خصوص مى گويد: براى اصلاح عيوب انكسارى، علاوه بر عينك از لنزهاى تماسى هم استفاده مى شود. البته گاهى لنز صرفاً جهت زيبايى و برخى مواقع هم به عنوان تنها روش درمانى مصرف مى شود. مثلاً در بيماران مبتلا به عيب آستيگمات نامنظم و يا بيمارانى كه به قوز قرنيه (كراتوكوئوس) مبتلا هستند عينك جوابگو نيست و براى درمان بايد از لنز استفاده شود.

    لنز جزء وسايل شخصى محسوب مى شود و استفاده چند نفر از يك لنز به شدت خطرآفرين است به نحوى كه خطر انتقال هپاتيت و ايدز از طريق لنز مشترك همواره وجود دارد.


    وى با اشاره به وجود دو نوع لنز سخت و نرم در بازار گفت: لنزهاى سخت داراى ساختمان پُليمرى هستند و نمونه هاى جديد آن نافذ اكسيژن بوده و بدين ترتيب بسيارى از معايب ناشى از لنز سخت رفع شده است. دكتر رحيمى با بيان اين كه استفاده از لنزهاى سخت در اصلاح عيب آستيگماتيسم چشم مؤثر است مى گويد: از ديگر ويژگى هاى لنز سخت، احتمال كمِ عفونت آن نسبت به لنزهاى نرم است. وى مى افزايد: حساسيت هاى پلكى به علت تماس لنز با پلك، در لنزهاى سخت كمتر است اما همه بيماران قادر به تحمل لنز سخت نيستند. لنزهاى نرم بيشتر براى ورزشكاران و يا براى مصرف كوتاه مدت مثل مهمانى ها كاربرد دارد. اين در حالى است كه خطر عفونت هاى چشمى در مصرف كنندگان لنزهاى نرم همواره بيشتر است و به طور كلى لنزهاى سخت به مراتب مطمئن تر از لنزهاى نرم هستند.
    دكتر رحيمى فوق تخصص قرنيه مى گويد: در صورت عدم رعايت بهداشت فردى، استفاده از لنزهاى نرم مى تواند عواقب خطرناك غيرقابل برگشتى را براى فرد به همراه داشته باشد. لنزهاى نرم حاوى آب هستند و زمانى كه در چشم قرار دارند آب آنها از اشك چشم و در خارج چشم از محلولى كه در آن قرار دارند تأمين مى شود. وى تأكيد مى كند: در صورت عدم رعايت مسائل بهداشتى احتمال رشد ميكروب در لنز نرم و بروز عفونت قرنيه وجود دارد در حالى كه لنزهاى سخت به لحاظ خشك بودن استعداد كمترى براى رشد ميكروب دارند. دكتر رحيمى با بيان اين كه ممانعت از ورود لنزهاى رنگى به كشور به ورود قاچاق آن منجر مى شود، مى گويد: لنزهاى رنگى از لحاظ جنس كاملاً مشابه لنزهاى طبى هستند و حتى كارخانجات شناخته شده سازنده لنزهاى طبى در دنيا، لنزهاى رنگى را نيز توليد مى كنند. وى هشدار مى دهد:
    خريد لنزهاى رنگى از مراكز غيرمعتبرى مثل سوپرماركت ها و بوتيك ها مى تواند خطر آفرين باشد و حتى به از دست دادن قدرت بينايى منجر شود.
    دكتر رحيمى با اشاره به وجود دو نوع لنز رنگى در بازار مى گويد: نوعى از اين لنزها در ظروف شيشه اى نگهدارى مى شوند كه طويل المدت بوده و قيمت بالاترى نسبت به نوع دوم دارند اما يك سرى لنزها كه متأسفانه در بوتيك ها به فروش مى رسد و به اسم لنز مدت دار معروف اند در ظروف آلومينيومى به نام بليستر قرار دارند كه فقط به مدت يك هفته اجازه مصرف آن وجود دارد در حالى كه هيچ مصرف كننده اى نه تنها پس از يك هفته آن را دور نمى اندازد بلكه به دوستان خود نيز قرض مى دهد.
    عده اى از استفاده كنندگان از لنزهاى رنگى آنها را فقط در سرم نمكى نگهدارى مى كند كه اين درست مثل آن است كه دست هاى كثيف فقط با آب شست وشو شوند. سرم فقط محلول شست وشوى لنز است و محلول نگهدارى آن نيست. محلول هاى نگهدارى لنز حاوى موادى هستند كه لنز بايد حداقل به مدت 5 ساعت در آن نگهداري شود


    بيشترين موارد عفونت چشمى در اين نوع مصرف كنندگان لنزهاى رنگى بروز مى كند كه علت آن استفاده ناصحيح از لنزهاى رنگى است نه صرفاً استفاده از لنز. وى در ادامه توضيح مى دهد: عده اى از استفاده كنندگان از لنزهاى رنگى آنها را فقط در سرم نمكى نگهدارى مى كند كه اين درست مثل آن است كه دست هاى كثيف فقط با آب شست وشو شوند. سرم فقط محلول شست وشوى لنز است و محلول نگهدارى آن نيست. محلول هاى نگهدارى لنز حاوى موادى هستند كه لنز بايد حداقل به مدت 5 ساعت در آن نگهدارى شود. به گفته اين فوق تخصص قرنيه چشم، نوعى عفونت انگلى به اسم آميب آكانتومبا در لنزهاى تماسى به خوبى رشد مى كند و در صورت عدم رعايت نكات بهداشتى و عدم قرار گيرى لنز در محيط ضدعفونى، احتمال بروز اين نوع عفونت در استفاده كنندگان لنز و از بين رفتن قرنيه افزايش مى يابد.

    دكتر رحيمى تأكيد مى كند: افراد مصرف كننده لنزهاى تماسى بايد حين شنا و استحمام، لنزها را از چشم خارج كنند تا خطر آلودگى به قارچ ها و آميب آكانتومبا كاهش يابد. همچنين خوابيدن با لنز خطر عفونت هاى چشمى را تا 10 برابر افزايش مى دهد. وى با غلط دانستن اين باور كه استفاده از عينك يا لنز سبب كاهش و يا عدم استفاده سبب افزايش نمره عينك مى شود، مى گويد: عينك و لنز هيچ تأثيرى در سير انكسارى ندارد و صرفاً براى اصلاح و رفع اشكالات سردرد و خستگى چشم ناشى از كاهش قدرت بينايى استفاده مى شود. وي همچنين تجويز هر نوع لنز را از وظايف پزشك مى داند و معتقد است: ورود لنزهاى غيراستاندارد از كشورهاى همسايه و استفاده از آنها عوارض و عواقب جبران ناپذيرى به همراه دارد. لنز جزء وسايل شخصى محسوب مى شود و استفاده چند نفر از يك لنز به شدت خطرآفرين است به نحوى كه خطر انتقال هباتيت و ايدز از طريق لنز مشترك همواره وجود دارد. درهر حال اگرچه هيچ رنگى به زيبايى رنگ خداداد چشم خودتان نيست، چنانچه به عنوان تنوع گهگاه از لنز رنگى استفاده مى كنيد به رعايت نكات بهداشتى آن توجه بسيار داشته باشيد.


  

 عينك آفتابي مناسب

    بهترين عينك آفتابى عينكى خواهد بود كه بتوانيد اغلب ساعاتى كه در فضاى آزاد حضور داريد استفاده نماييد و احساس راحتى نماييد.
    نكته مهم و قابل توجه اين است كه بايد عينكى انتخاب شود كه تمام ويژگى هاى يك عينك خوب به لحاظ استاندارد را داشته باشد و با توجه به اينكه قرار است در طول روز از آن استفاده شود چنانچه از اين عينك به لحاظ ظاهرى خوشتان نيايد فاقد ارزش است.بنابراين:

 

 

***********
    ۱- هرگز فرم و ظاهر عينك را دست كم نگيريد؛ چرا كه در صورتى از آن استفاده مى كنيد كه به لحاظ ظاهرى از نظر خودتان و ديگران قابل قبول باشد.
    ۲- اندازه صورت شما باشد و با آن احساس راحتى كنيد.
    ۳- به اندازه كافى وقت بگذاريد و آن را روى صورت امتحان و دقت كنيد با استفاده از آن چه احساسى داريد.
    ۴- يك عينك خوب زمانى از چشم شما نگهدارى مى كند كه روى چشمتان باشد، نه اينكه داخل داشبورد ماشين باشد و يا داخل كت بگذاريد، يا آن را پايين ترين قسمت بينى قرار دهيد و يا در نهايت روى مو هاى سر بگذاريد.
    ۵- فراموش نكنيد حتماً از درون شيشه عينك بيرون را نگاه كنيد. به چشمان خود اجازه دهيد كه قضاوت كند چگونه محيط بيرون را مى بيند.
    ۶- شما به عينكى نياز داريد كه به اندازه كافى شيشه آن تيره باشد تا از چشمان شما در مقابل نور زياد محافظت و احساس راحتى نمايد و نيز تيرگى آن به حدى نباشد كه قدرت ديد شما را در تاريكى كم نمايد و يا استفاده از آن موجب اشتباه در تشخيص رنگ ها شود.
    ۷- رنگ هاى استانداردى كه در رنگ شيشه عينك آفتابى مى توان به كار برد عبارتند از:
    - خاكسترى: از خاكسترى كم رنگ تا تيره
    - نارنجى: از نارنجى كم رنگ تا تيره
    - قهوه اى: از قهوه اى كم رنگ تا تيره
    - سبز: از سبز كم رنگ تا تيره
    ۸- افرادى كه از عينك ها يا لنز هاى طبى استفاده مى كنند، اگر آنها پرتو Uv را از خود عبور مى دهند، براى نگهدارى از چشم بايد از عينك هاى آفتابى استفاده نمايند.
    ۹- كودكان هرگز نبايد از عينك هاى اسباب بازى استفاده نمايند. چرا كه شيشه اين عينك ها قادر به جذب و انعكاس پرتو هاى مضر از جمله Uv نيست. به دليل تيرگى شيشه آن شدت نور مرئى را كاهش مى دهد و در نهايت موجب ورود مقدار بيشترى پرتو نامرئى و مضر به چشم مى شود.
    ۱۰- نوع عينك آفتابى براى كودكان شبيه عينك بزرگسالان است اما به دليل تحرك زياد آنها ارجح آن است كه شيشه آن از پلى كربنات كه نشكن است، استفاده شود.
    ۱۱- براى رانندگان استفاده از عينك آفتابى يك وسيله ضرورى است؛ چرا كه علاوه بر محافظت از چشم با كاهش شدت نور موجب افزايش دقت و ديد هنگام رانندگى مى شود.
    ۱۲- استفاده از عينك هاى آفتابى معمولى در شب جايز نيست.
    اما رانندگان مى توانند در شب از نوعى عينك كه رنگ شيشه هاى آن نارنجى است استفاده نمايند و اين عينك ها علاوه بر اينكه موجب كاهش شدت نور چراغ هاى ماشين هاى روبه رو مى شود نيز باعث مى شود راننده بخش هاى تاريك جاده را بهتر ببيند.
    ۱۳- قاب عينكى كه انتخاب مى كنيد بايد حدقه چشم را بپوشاند و بتواند به طور كامل از ورود نور به داخل چشم جلوگيرى نمايد.
    ۱۴- در صورتى كه در شرايط خاصى قرار داريد. از قبيل موقعيت هاى صنعتى _ ورزشى بايد از عينك هاى مخصوص آن استفاده نماييد.

 

 


    •انواع شيشه هاى عينك آفتابى

    رنگ شيشه هاى عينك آفتابى طيف وسيعى از رنگ روشن تا رنگ كاملاً تيره را دربرمى گيرد كه در چهار گروه طبقه بندى مى شوند و هر كدام در شرايط خاصى كاربرد دارد.
    ۱- در اين گروه رنگ شيشه عينك به طور كامل يكنواخت است و در اين صورت شدت نور را از مسير هاى مختلف كه به چشم مى رسد، به طور يكسان كاهش مى دهد.
    ۲- در گروهى از شيشه ها تيرگى رنگ شيشه عينك از بالا به پايين كاهش مى يابد.
    با توجه به اينكه در بعضى شرايط شدت نور در بالاى سر نسبت به روى زمين بيشتر است قسمت فوقانى شيشه ها را تيره تر مى سازند.
    ۳- گروه سوم قسمت بالا و پايين شيشه عينك تيره است و بخش ميانى آن روشن است.
    در بعضى شرايط از قبيل ماهيگيرى و... كه شدت نور فوقانى و نيز انعكاس نور از سطح زمين يا آب زياد است، اين دو قسمت را تيره و قسمت ميانى شيشه ها را روشن مى سازند.
    ۴- شيشه هاى عينك آفتابى كه سطوح خارجى آن شبيه آينه است زيرا اينگونه شيشه ها طيف وسيعى از پرتو ها را برمى گرداند كه شامل پرتو مادون قرمز نيز مى شود و از گرم شدن چشم جلوگيرى مى كند.
    •عملكرد شيشه هاى عينك آفتابى نيز مى تواند متفاوت باشد
    ۱- شيشه هاى فتوكروميك: رنگ شيشه عينك براساس شدت نور تغيير مى كند.
    ۲- شيشه هاى پولاريزه: به صورت انتخابى اشعه هايى كه از سطوح به چشم مى تابد منعكس مى كند؛ مثل نور منعكس شده از سطح جاده يا آب و به اين ترتيب موجب بهبود ديد مى شود. مثلاً مورد استفاده ماهيگيران.
    ۳- شيشه هاى افزاينده كنتراست: در شرايط ويژه اى كاربرد دارد.
    ۴- شيشه هاى كاهنده پرتو مادون قرمز: استفاده از آن موجب كاهش حرارت به چشم مى شود و از اين طريق موجب آرامش چشم مى شود.

 

 


    •جنس شيشه هاى عينك آفتابى
    به طور كلى شيشه عينك هاى آفتابى بايد در مقابل حرارت و ضربه مقاوم باشد.
    ۱- عينك هاى آفتابى كه لنز آنها شيشه اى است: از معروف ترين جنس هاى مورد استفاده است و در ساخت آن سعى مى شود در مقابل خراشيدگى نيز مقاوم باشد.
    ۲- شيشه هاى پلاستيكى: اين نوع از انواع شيشه اى سبك تر است. همچنين بعضى از انواع آنها در مقابل خراش مقاوم هستند.
    شيشه هايى كه از جنس پلى كربنات هستند از معروف ترين انواع اين گروه است كه در مقابل ضربه مقاوم است. اينگونه شيشه ها در شرايط ويژه مثل ورزش هاى خطرناك و دسته جمعى يا كودكانى كه فعاليت آنها زياد است كاربرد دارد.

    نكات قابل توجه

    - عينك هاى آفتابى معمولى در شرايط ويژه نظير شرايط صنعتى و ورزشى كاربرد ندارد و در آن شرايط بايد از عينك هاى مخصوص به آن استفاده كرد.
    - هرگز به نور روشن چه با عينك چه بدون عينك خيره نشويد.
    - هرگز از عينك هاى آفتابى معمولى براى رانندگى در طول شب استفاده نكنيد.
    بنابراين عينك آفتابى كه انتخاب مى كنيد بايد ويژگى هاى زير را داشته باشد
    ۱ _ به زيبايى و ظاهر شما لطمه نزند.
    ۲ _ اختلال در بينايى و تشخيص رنگ ها به وجود نياورد.
    ۳ _ هنگام استفاده از آن احساس راحتى كنيد.
    ۴ _ از چشمان شما مواظبت و نگهدارى به عمل آورد.
    ۵ _ رنگ شيشه آن از رنگ هاى مجاز شامل خاكسترى، نارنجى، قهوه اى و سبز باشد.
    ۶ _ شيشه آن استاندارد باشد.
    ۷ _ از فروشگاه هاى معتبر بخريد نه از دست فروش هاى كنار خيابان.
    • در صورت وجود نكات زير در يك عينك آفتابى، آن عينك استاندارد است:
    ۱ _ شركت سازنده عينك روى دسته عينك قيد كرده باشد تا uv400 را منعكس مى كند.
    ۲ _ با استفاده از آن اختلال در بينايى و يا تشخيص رنگ ها ايجاد نشود.
    ۳ _ در صورتى كه شيشه يك عينك فتوكروميك طبى را زير شيشه عينك آفتابى كه قصد داريد بخريد قرار دهيد و براى مدتى در نور مستقيم آفتاب بگذاريد شيشه عينك فتوكروميك طبى نبايد تيره شود. اگر شيشه عينك آفتابى استاندارد نباشد اشعه uv از اين شيشه عبور مى كند و موجب تيره شدن شيشه فتوكروميك طبى مى شود.
    هرگز از عينك هاى آفتابى غيراستاندارد استفاده نكنيد، چرا كه اثر تخريبى شديدترى دارد. زيرا با تيره بودن لنز شما قادر خواهيد بود مدت بيشترى به نور نگاه كنيد و چون در زير اين عينك مردمك چشم بازتر مى شود مقدار اشعه ماوراءبنفش بيشترى وارد چشم خواهد شد.

 

    ویژگی های عینک افتابی مناسب:

    عینک آفتابی برای جلوگیری ازصدمه دیدن چشم هاست نه برای اینکه روی سر و زیر چانه قرار بگیرد. تبلیغات متعدد شرکت های معروف عینک سازی که از حضور بازیگران و ورزشکاران معروف برای پوسترهای تبلیغاتی خود استفاده می کنند بی تردید در گسترش مصرف این نوع عینک ها نقش عمده ای دارد. به هر حال این واقعیت غیرقابل انکار است که بیش از ۸۰ درصد افرادی که عینک آفتابی می خرند نه به قصد حفاظت چشم از آفتاب که به قصد پیروی از مد، عینک انتخاب می کنند و استفاده از عینک های نامناسب و غیراستاندارد می تواند عوارض بسیار بدی برای چشم به همراه داشته باشد. یک عینک آفتابی مناسب باید واجد چند ویژگی باشد که از سوی انجمن اپتومتری آمریکا تعریف شده است:
    ۱) شیشه های عینک باید ۱۰۰ـ۹۹ درصد اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب کند. ۲) به میزان ۹۰ـ۷۵ درصد از شدت نور مریی بکاهد. خود انجمن اپتومتری آمریکا اعلام کرده که عمده عینک های مد روز فاقد این ویژگی هستند. ۳) باعث تغییر ماهیت نور و تصاویر نشود. ۴) شیشه ها باید خاکستری، سبز یا قهوه ای باشند که رنگ خاکستری ارجحیت دارد. همچنین عینک آفتابی باید کل فضای چشم و اطراف محوطه قرارگیری چشم در صورت را در بر بگیرد. مطالعات نشان داده است که اشعه ماورای بنفش از اطراف قاب عینک های آفتابی کوچک با شیشه های گرد عبور کرده و به چشم می رسند. اشعه ماورای بنفش می تواند شانس ابتلا به بیماری های خطرناک چشمی نظیر آب مروارید، تحلیل رفتگی و آسیب به شبکیه و حتی آفتاب سوختگی چشم شود. پوست اطراف چشم نیز نسبت به نور آفتاب و سوختگی به شدت حساس است. شیشه برخی از عینک های آفتابی برای بهبود کیفیت آنها مات هستند ولی این شیشه های مات توسط انجمن چشم پزشکی آمریکا توصیه نمی شود. برای تشخیص اینکه شیشه عینک کیفیت مطلوبی دارد در اینجا یک راه ساده عنوان می شود. عینک را در فاصله ای صحیح از چشم بگیرید و از داخل آن با یک چشم بسته به یک جسم مربع یا مستطیل شکل نگاه کنید. عینک را آرام از یک ضلع به ضلع دیگر و سپس از بالا به پایین حرکت دهید. اگر خطوط آن جسم مثلاً کاشی کف اتاق راست و مستقیم بودند، عینک عدسی های خوبی دارد. اگر خطوط منحنی شدند (به خصوص درمرکز عدسی) عینک دیگری را امتحان کنید. توجه داشته باشید که رنگ شیشه ها مطلقاً ربطی به کیفیت آنها ندارد. برخی از عینک های آفتابی شیشه های آیینه ای دارند. این شیشه ها گرچه به خوبی شدت نور مریی را کاهش می دهند ولی الزاماً قادر به جذب کامل اشعه ماورای بنفش نیستند. گرچه اشعه ماورای بنفش به طور کلی پدیده مضری است ولی افرادی که مبتلا به بیماری های شبکیه چشم هستند باید مراقبت بیشتری از چشم های خود به عمل آورند. این افراد باید به عنوان یک اقدام احتیاطی هر زمان که از خانه خارج می شوند عینک آفتابی به چشم داشته باشند. لنزهای خارج چشمی (لنزهای تماسی) به خودی خود جلوی اشعه ماورای بنفش را نمی گیرند مگر اینکه چنین قابلیتی در طراحی و ساخت آنها لحاظ شده باشد. بنابراین اگر لنز می گذارید باید از عینک آفتابی هم استفاده کنید. اما حتی بهترین عینک های آفتابی هم در برخی موارد نمی توانند از چشم حفاظت کنند.نگاه کردن به نور جوشکاری، نورهایی که به طور مصنوعی پوست را برنزه می کنند، انعکاس نور در برف و نگاه کردن مستقیم به خورشید به خصوص هنگام کسوف از مواردی هستند که حتی با وجود استفاده از عینک آفتابی به چشم آسیب می رسانند. برای محافظت چشم از آسیب های این نورها باید با چشم پزشک خود مشورت کنید.

 

 

منبع :روزنامه ایران

 

 

 

 

 

 

 

 


    امروزه عینکهای آفتابی بویژه در میان جوانان رواج زیادی یافته است متاسفانه در اغلب موارد از این عینک ها به عنوان وسیله تزئینی استفاده می شودو به همین خاطر در انتخاب نوع آن دقت کافی نمی شود همچنین عده ای عینک آفتابی را وسیله ای غیر ضروری می دانند ولی عینک های آفتابی دارای فوایدی نیز می باشند البته اگر درست انتخاب شوند ودر محیطهایی که نور شدت زیادی دارد عینک های آفتابی به چند روش امکان دید را بهتر خواهند کرد. در روزهایی که نور خورشید شدت زیادی دارد گیرنده های نوری شبکیه تحریک می شوند و حساسیت کنتراست آنها کاهش می یابد عینک های آفتابی زرد-نارنجی رنگهای بنفش ، آبی وسبز را جذب میکنند و این رنگها به صورت رنگ خاکستری با شدتهای مختلف دیده می شوند در مقابل رنگهای سبز ، زرد،نارنجی و قرمز با این عینکها بهتر دیده می شوند و کنتراست رنگ افزایش می یابد البته با این عینکها ، رنگ ها ممکن است مقداری غیر عادی بنظر برسند بیمارانی که کنتراست رنگ آنها کاهش یافته است مانند مبتلایان به آب مروارید از این عینک ها سود می برند و یکی دیگر از فواید تقریبا تمام عینکهای آفتابی تیره این است که بیشتر آنها اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند. مضرات عینکهای آفتابی :این احتمال وجودد دارد که عینکهای آفتابی بخصوص آبی روشن موجب صدمه به چشم شوند. دلیلی که برای این امر وجود دارد این است که مردمک در پشت این عینکها گشاد می شود و اگر عینک قادر به جذب مقادیر کافی از اشعه ماوراء بنفش نباشد مقدار بیشتری از این اشعه وارد چشم می شود وبه آن صدمه می زند در صورتی که عینکهای آفتابی مرغوب این اشکال را نخواهند داشت و این عینک ها بیشتر نور ورودی را جذب می کنند.

 

 

 

 

 

● انتخاب عینک آفتابی:

 

 

فریم های نایلون یا کامپوزیت دوام بیشتری دارند. فریمهای سیمی انعطاف پذیرترند و امکان تعییر شکل مناسب آنها وجود دارد. عدسیهای شیشه ای از نظر خواص فیزیک نور بهتر هستند و دیرتر خش می افتند و عدسی های لاستیکی دیرتر می شکنند. ● رنگ عینک آفتابی : رنگهای کهربایی یا زرد برای فعالیت در محیطهای شفاف یا مه آلود مفید هستند این عینکها در ورزشهایی که نیاز به سرعت بالا دارند مانند اسکی مفید هستند زیرا با جذب نور آبی که تمرکز را بیشتر می کند کنتراست را افزایش می دهند. عینکهای دودی یا خاکستری بهترین انتخاب برای رانندگی و مصرف عمومی هستند با این عینک ها درک عمق تا حدودی مشکل دارد اما کنتراست بسیار خوب است. عینکهای آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی مناسب نیستند زیرا کنتراست رنگ را کاملا از بین می برندتنها کاربرد این عینکها تبعیت از مد می باشد. رنگ قهوه ای مانند عینکهای خاکستری یا دودی درک درستی از رنگ ارائه نمی دهند.

 

 


    منبع : روزنامه خراسان
 

 

 

 

 

 


    عینک و فریم چیست؟ به طور کلی، عینک وسیله ای است با کاربردهای مختلف برای چشمها و یک وسیلهی تزئینی برای چهره که به علت کثرت در تنوع مدل و انواع کاربردی آنها، اشاره ی مختصری به آن می گردد.

    1.عینکهای طبی
    به آن دسته از عینکهایی که، عدسیهای تجویزی، جهت رفع عیوب انکساری در آنها نصب می شود، عینکهای طبی می گویند؛ که در مدلهای گوناگون و با مواد مختلف ساخته می شوند.
    ● توضیح اینکه: عینکهایی با اتاقک مرطوب ( جهت جلوگیری از اشک ریزش شدید ) و یا عینکهای منشوری ( برای موارد کم بینایی و یا آسان نمودن مطالعه برای کسانی که قرار است مدت زیادی به علت فلج اندامهای اصلی، بستری شوند ) ، و عینکهای مخصوص آرایش ( برای اشخاصی که دارای عیوب انکساری شدید هستند ) و...، در زمرهی عینکهای طبی، با کاربرد خاص محسوب می شوند

    2.عینکهای آفتابی

    به گروهی از عینکها که جهت محافظت از چشمها در برابر آثار زیانبار نور خورشید و نورهای مضر ساخته می شوند و گاهی هم جهت زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند، عینکهای آفتابی می گویند.
    ۳.عینکهای طبی- آفتابی بهبعضی از عینکهایی که جهت مصارف طبی به کار می روند، اما از عدسیهای طبی- آفتابی(انواع عدسیهای رنگی و یا فتوکرومیک) استفاده می کنند عینکهای طبی- آفتابی گفته می شود.
    4..عینکهای صنعتی و یا حفاظتی
    این دسته از عینکها، همان طور که از نامشان پیداست، جهت محافظت از چشمها در برابر برخورد با ذرات و حفاظت در برابر تابشهای مضر در مشاغلی مانند : تراش کاری(سنگ - فلزات)، کار با مواد شیمیایی، رادیولوژی و... ، به کار گرفته می‌شوند. ۵.عینکهای ورزشی این گونه عینکها، که هنوز فرهنگ کاربرد آن برای بسیاری از مـردم ناشناخته است، از اهمیـــت ویـــژه ای در محافظت از چشمها در هنگام انجام ورزشهای مختلف برخوردار است. بهگونه ای که برای هر ورزشی، عینک خاص همان ورزش از مواد مخصوص جهت محافظت، ایمنی و بهداشت چشم، (البته با رعایت مسائل دیداری) ساخته شده است. کاربرد این عینکها برای بازیهای میدانی، دوچرخه سواری، اسکی، کوهنوردی، غواصی، شنا، شکار، ماهی گیری، بازی بیلیارد و… می باشد. ۶.عینکهای سمعک دار این عینکها، برای اشخاصی که مشکل شنوایی دارند بکار می رود. ۷.عینکهای الکترونیکی در انواع گوناگون و با کاربردهای مختلف جهت نابینایان، ساخته شده است.

 

 


    ● مفهوم فریم در عینک سازی چیست و اجزای آن کدام است؟
    آن قسمت از عینک، که عدسیهای تجویز شده ویا تیغه‌های حفاظتی را در مقابل چشمان نگه می‌ دارد، قاب یا بدنهی عینک می‌ گویند و به فریم (Frame) نیز معروف است. فریم، توسط‌ دسته‌ هایی که به آن متصل می‌ شود، بر روی صورت تنظیم می‌ گردد. فریمهایی هم هستند که دسته ندارند و در عوض به وسیلهی فشارهای دو طرف بینی در محل خود قرار می گیرند(مثل pince-nez یا oxford) ویا بر روی فریم دیگری سوار می شوند(مثلclip-ons) و یا در دست نگه داشته می شوند(مثلlorgnettes).

 

 


    ● اجزای جلویی فریم (Frame Front)
    آن بخش از قاب را که بین دو عدسی و بر روی بینی قرار می‌ گیرد را پل(Bridge) گویند و لبه‌ ای که دور عدسیهـا را در بر گرفته، به حدقه (Rim) یا (Eyewire) معروف است‌. به قسمتهای بیرونی جلوی قاب که درمنتها الیه سمت چپ و راست، در نقاطی که دسته ها به آنها متصل می شوند، Endpiece می گویند. تعداد معدودی از فریمهای پلاستیکی، هنوز هم دارای یک پوشش فلزی در قسمت بیرونی Endpiece بوده که پرچهایی جهت نگهداری لولا به آنها متصل شده است. لولاها، دسته ها را به قاب عینک متصل می‌کنند و تعداد پایه هایشان فرد است. تعداد پایه ها، سه، پنج و یا هفت است. لولا ها ممکن است که از نظر ساختمان با هم تفاوت داشته باشند. اما، به منظور ساده نمودن، آنها را معمولاً بر اساس تعداد پایه های لولای دسته ولولای قاب طبقه بندی می کنند. نسبت پایه ها ما بین دسته و قاب متغیر می باشد. مثلاً، ۲به۱، ۱به۲، ۳به۲، ۲به۳، ۴به۳ و۳به۴.(برای مثال، اگر دسته، دارای یک پایه باشد، آنگاه قاب عینک دو پایه دارد و بر عکس اگر قاب عینک دارای دو پایه باشد، دسته می بایست یک پایه داشته باشد.) بعضی از فریمها دارای پد(Pad) می باشند. پد، قطعه ای پلاستیکی است که بر روی بینی قرار می گیرد، تا فریم را نگه دارد. پدها ممکن است که، بهطور مستقیم و یا با واسطهی یک قطعهی فلزی که به بازوی محافظ و یا بازوی پد موسوم است، به فریم متصل شوند.

 

 


    ● دسته ها (Temples)
    آن قسمت از دسته که نزدیکترین فاصله با قسمت اتصال با قاب را دارد، به butt end ویا butt portion معروف است. اولین نقطه ای از دسته که بر روی گوش خم می شود bend نامیده می شود. بخشی از دسته را که مابین butt end و bend قرار گرفته shank و یا shaft می نامند. آن بخش از دسته که در زیر bendودر پشت گوش قرار دارد، به نامهای earpiece, bend-down portion, curl معروف می باشد. پایهی لولای دسته را گاهی هم dowel hole می نامند.
  

 

 

  ● طبقه بندی فریمهـا
    امروزه ، براساس نوع مواد بکار رفته در ساختمان فریم ، وزن، وضعیت دسته ونوع رنگ آمیزی ، فریمها به انواعی طبقه بندی می شوند که اینک، به اختصار توضیح داده ‌می‌شود.

 


    ● مواد بکار رفته در ساختمان فریم(Material)
    اولین طبقه‌بندی یک فریم، بر اساس مواد بکار گرفته شده در ساختمان آن می‌باشد که یا پلاستیک است و یا فلز. که انواع گوناگونی از هر دو نوع ماده را در ساخت فریم بهکار می‌برند. اما، نکتهی مورد توجه آنکه، مواد سازندهی آنها می بایست، خواص یک عینک مطلوب را داشته باشد که این خواص عبارتند از:
    ▪ قابلیت کشش و تغییر شکل پذیری، جهت ساخت و نصب عدسی . ▪ در برابر خوردگی بر اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی مقاومت کند و تغییر شکل، اندازه و رنگ ندهد. ▪ اشتعال ناپذیر و بی خطر باشد. ▪ سبک باشد. ▪ از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. ▪ در ضمن، علاوه بر ویژگی های فوق، بهتر آن است که عینکهای ساخته شده، دارای تنوع مدل باشند، تا بتوان رعایت فاکتورهای زیبایی را نمود.

    منبع:aftab.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: